De ce Mercedes-Benz W100 600
“Grosser” este cel mai bun Mercedes din istorie !
Nu
a fost și nu va fi niciodată un Mercedes mai bun ca Mercedes-Benz 600. Mercedes
W100 600 “Grosser” a fost o limuzină legendară, una ultra luxoasă, construită
de către Mercedes între anii 1963 și 1981. Revista spaniolă Diario Motor a
desemnat-o cea mai bună din lume.
Doar 2.677 de exemplare Mercedes-Benz
600 au fost construite, toate manual, toate atingînd un nivel al calității care
face multe mașini de lux din trecut și chiar din prezent să pară ușor amuzante.
Este puțin cunoscută istoria Mercedes-ului 600, iar motivele pentru care ar
putea fi cea mai bună mașină și mai puțin.
1. Totul este hidraulic.
Sistemele
hidraulice folosesc un lichid sub presiune asemănător cu uleiul pentru a opera
mecanic cu o forță extraordinară, însă cu o ușurință care pare ieșită din
comun. Pentru toate mecanismele sale, cel mai bun Mercedes al tuturor
timpurilor acționează toate sistemele hidraulice cu o presiune de 220 de bari.
Și atunci când spunem “toate”, vorbim serios. Până și suspensia sa pneumatică
este acționată hidraulic.
Geamurile nu sunt electrice, sunt
hidraulice. La fel și capacul portbagajului. Reglajul scaunelor nu este nici el
electric, ci hydraulic. La fel sunt acoperișul panoramic, prizele de aer și
portierele.
Sistemul hidraulic este deosebit de
fiabil dacă este bine întreținut, iar operațiunile sale sunt magic de
silențioase.
2. A fost construit fără să se țină cont
de costuri.
Mercedes-Benz
600 poreclit “Grosser” a fost conceput și construit la începutul anilor ’60,
iar primele modele s-au vândut în 1963. Pe durata construirii acestor vehicule,
nu s-a economisit nici măcar o marcă germană. O restaurare complete poate
atinge, în zilele noastre, o sumă cu șapte cifre, în mare din cauza sistemelor
sale hidraulice. Dar în mod surprinzător, modelele încă funcționale în prezent,
nu au căzut pradă ruginii. Strucutra lor de oțel și caroseria erau la fel de
rigide ca cele ale Mercedes-ului 300. Așa că sub nicio formă, nu poate fi
numită o mașină de categorie ușoară.
Masa versiunii cu ampatament scurt
atingea deja 2,6 tone, avînd o lungime de nu mai puțin de 5,45 metri. Venea cu
un motor V8 de 6,3 litri, care dezvolta 250 CP, toți expediați către roțile din
spate prin intermediul unei transmisii automate cu patru trepte. Pasagerii
Mercedes-ului 600 nu aveau nici un motiv să-i invidieze pe cei dintr-un
Rolls-Royce.
3. Dacă nu este bine întreținut,
Mercedes 600 poate face mult rău.
Sistemele
hidraulice ale Mercedes-ului 600 operează prin presurizarea unui fluid special
până la 220 de bari. O sincopă în acțiunea butoanelor geamurilor poate reteza
degetele pasagerului necugetat. Aceste geamuri pot chiar să ucidă: viteza de
închidere este variabilă – depinde de câtă presiune se pune pe buton –
închiderea se poate realiza cu atâta viteză și forță încât poate chiar frânge
gâtul unui adult. Sistemul hidraulic este puternic și nu iartă. Și se pare că
nu este o pură coincidență.
Personaje importante care trăiau în zone
de conflict și-au comandat versiunile blindate. Viteza de închidere a
geamurilor putea fi o chestie de viață și de moarte. Și capacul portbagajului
acționează cam la fel. Dacă cineva încearcă să-l închidă manual, balamalele îi
pot reteza brațele, așa că, după atingerea butonului, e mai bine să stea
departe. Sistemul hidraulic operează cu suficientă forță încât să frângă brațe,
deci ce să mai vorbim despre degete?
4. Claxonul Mercedes-ului 600 îl poate
face de râs pe cel al unui vapor.
Nu
mulți știu că Mercedes-Benz 600 are două difuzoare pentru claxon. Mai degrabă,
un claxon cu două trepte. La volum standard, claxonul sună ca unul de la
oricare altă mașină. Dar la volumul maxim care este activat prin apăsarea unui
selector – un claxon pneumatic îi poate speria până și pe marinari. Acesta este
cel mai puternic claxon montat vreodată pe un vehicul de serie. Poate nici
chiar camioanele nu pot rivaliza cu el.
5. A fost mașina preferată a artiștilor
și a dictatorilor.
Din
cauza prețului său exorbitant costa 20.000 de dolari în 1963, în Statele Unite,
de 10-15 ori mai mult decât o mașină convețională și a exclusivității sale, era
o mașină pe care doar personajele celebre și bogate și-o puteau permite.
Versiunea cu ampatament lung, Pullman Landaulet, era preferata multor șefi de
stat în vizitele oficiale sau la paradele militare. Interesant este că a fost
mașina care i-a atras în mod special și pe jumătate dintre dictatorii lumii.
Mercedes-Benz 600 era văzut ca un simbol al statutului, mai ales în Africa,
America de Sud și evident, în Orientul Mijlociu.
Printre celebrii posesori s-au aflat
Nicolae Ceaușescu, Saddam Hussein, Fidel Castro, Mao Tse Tung și Kim Jong-il
din Coreea de Nord. Limuzina a fost și preferata vedetelor din industria
divertismentului, cum ar fi Elvis Presley, George Harrison, John Lennon, Hugh
Hefner, Jay Kay (solistul de la Jamiroquai) și Jack Nicholson. Jeremy Clarkson
este și el proprietarul unui Mercedes 600 și spune că este una dintre cele mai
bune mașini pe care le-a condus vreodată. Jay Leno, el însuși mândrul
proprietar al unui “Grosser”, nu ar îndrăzni niciodată să-l contrazică.
6. Este nevoie de saci de bani pentru
reparații și revizii.
Deși
extrem de costisitoare, o restaurare completă nu are nevoie de o sumă mult mai
mare decât înlocuirea unui elemente anume ale mașinii. O inspecție de rutină
costă aproximativ 20.000 de euro, presupunînd că nu este nevoie de înlocuirea
vreunei piese a mașinii care are peste jumătate de secol. În cele mai multe
dintre cazuri, este adevărat. Proprietarul are trebui să scoată din buzunar
peste 10.000 de euro ca să înlocuiască butoanele geamurilor. De obicei, cei
care cumpără un 600 în afara prețului de achiziție, ar putea fi nevoiți să mai
investească inca vreo 40.000 - 50.000 de euro. Cu siguranță, nu este o mașină
economică dar este cea mai buna masina din lume si pt. asta isi justifica toate
costurile ridicate.
7. A fost construit manual și la cerere.
Mercedes
600 a fost produs într-un număr limitat, de-a lungul a două decenii. 2.677 de
unități au fost construite între 1963 și 1981, toate construite manual, în
Germania, de către cei mai buni tehnicieni și ingineri de la Stuttgart. Deși
mașina are o infățișare simplă, atenția acordată pe durata construirii a fost
obsesivă! Din numărul total, 428 de vehicule au fost construite cu ampatament
lung, disponibile și în versiunea cu 6 uși. 41 dintre acestea au fost blindate.
8. Omul care a conceput Mercedes-ul 600
a construit cele mai bune mașini ale anilor ’60 și ’70.
Designer-ul
Mercedes-ului 600 a fost Paul Bracq. Francezul a studiat unde altundeva decât în Franța, în perioada în care Citroen era
apogeul modernismului în industria auto. A ajuns rapid șeful departamentului de
design de la Mercedes-Benz. Nu numai Mercedes-ul 600, ci și alte Mercedes-uri
legendare au ieșit din mâinile lui. Printre acestea, se află și celebrul 280 SL
supranumit “Pagoda”, dar și prețioasele serii W108/109, W111, W114/115. A fost,
de asemenea, implicat în proiectarea trenului de viteză TGV, înainte de a
ajunge șef în departamentul de design de la BMW.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu